☰ Meny

100.000 samtykker

21. januar 2019 av Erlend

For mange av våre oppdragsgivere sørger vi for å innhente samtykker, dette bidrar til å opprettholde og utvikle dialogen med eksisterende kunder. Vi har nå passert 100.000 innhentede samtykker for våre samarbeidspartnere innen bank / finans, avis og kraftsalg m.m.

Verdien, effekten og kvaliteten i arbeidet med dette er uvurderlig for våre samarbeidspartnere og deres kunder.

Du har helt sikkert opplevd å motta en del eposter det siste halvåret med emnefeltet «Viktig – vi trenger ditt samtykke» – selv erfarer jeg å ikke ha lest igjennom en brøkdel av disse, og dermed heller ikke avgitt samtykke til den bedriften som forsøker å få dette fra meg.

Men hvorfor er det så mange som ikke avgir sitt samtykke? Det skal jo hjelpe oss som er kunder/medlemmer, det skal gi oss økt sikkerhet og i tillegg mer relevant informasjon tilsendt.

 

En tilfeldig mail:

Jeg valgte ut en tilfeldig mail av denne typen – Christiania Glasmagasin ble de heldige. De sendte meg en epost angående sin kundeklubb den 20 juli 2018 (jepp, der er jeg medlem) og jeg åpnet denne i dag (21.01.2018) for å lese hva som faktisk står: «For å kunne sende deg tilpasset informasjon med relevante produkter, tilbud, tips og inspirasjon trenger vi kunnskap om hvem som handler hos oss. Medlemsvilkårene beskriver hvilke personopplysninger vi samler inn, hvordan vi bruker denne informasjonen, og hvilke rettigheter og valgmuligheter du har som kunde.»

«jaha…» var min første tanke, men fortsatt vet jeg ikke helt hvilke personopplysninger om meg de har tenkt å ta vare på. (Hadde det ikke vært for dette blogginnlegget hadde jeg nok ikke lest videre). Men for  få en full forståelse av samtykket de ønsker fra meg så trykket jeg meg videre til linken der vilkårene står.

Der blir jeg møtt med nye 8.722 bokstaver som forklarer når, hva og hvorfor de skal ha mine personopplysninger.

Er det da rart at de fleste ikke avgir sitt samtykke? Det tar fort 20-30 minutter å faktisk skaffe seg fullstendig oversikt over hva man faktisk samtykker til…

 

Hvordan vi gjør det i Consort:

I Consort har vi så langt innhentet over 100.000 samtykker, dette gjør vi over telefon og sørger da for å møte kunden med en folkelig tone der vi enkelt får forklart hvorfor det er viktig at kunden avgir sitt samtykke.

Dukker det opp spørsmål fra kunden så har vi over tid bygd oss opp mye kompetanse om lovverket, hvilken funksjon samtykkene har og hva disse omfatter slik at vi raskt får avklart om dette er verdiskapende for kunden.

9 av 10 kunder vi har vært i kontakt med har avgitt sitt samtykke, dette har bidratt til økt lojalitet for kundene vi kontakter og gjør det mulig for våre samarbeidspartnere å opprettholde og utvikle dialogen med sine kunder/medlemmer via digitale flater, på tvers av avdelinger.

 

Nå skal jeg understreke at jeg synes Christiania Glasmagasin har forfattet en relativt kort (det er bare 8.722 bokstaver å scrolle seg igjennom) og konkret side med informasjon – som i følge meg er forståelig og god, så jeg ga mitt samtykke til de og gleder meg til ny rabatter tilpasset meg (jeg har behov for nye ølglass…).

Ønsker du et møte eller å få tilsendt informasjon om hvordan vi bistår våre samarbeidspartnere med innhenting av samtykke kan du trykke her.