☰ Meny

Når man blir oppringt av en telefonselger forventer man i det minste én ting: Selgeren vil forsøke å selge deg noe. Vi, som har telefonsalg som yrke, tar som regel imot salgstelefoner med åpne armer og ører. Lite er så flott som en god selger. En som er hyggelig, en som stiller de riktige spørsmålene og som hører på deg og tilpasser seg forholdene. En selger som representerer produktet han selger på en fremragende måte.

Les mer

For en tid tilbake gikk undertegnede på en gigantisk smell. Min daværende arbeidsgiver var uten daglig leder, og jeg måtte som salgssjef prøve å håndtere et budsjett jeg verken hadde eierskap til eller kjente driverne bak, et høyt konfliktnivå i arbeidsmiljøet og et stadig mer negativt økonomisk resultat.

Les mer

Kremt. Det er ikke lett å gjennomføre alle disse stegene, men mange har lyktes. Og ta det med ro, hvis du bare får til halvparten er du likevel godt på vei til å bli en skikkelig elendig aktør i en allerede frynsete bransje.

Les mer

Jeg skal være ærlig og si at jeg rett og slett synes det er rasende festlig med metaforer. Hver metafor har sine begrensninger og muligheter, og alle lar seg bruke i en eller annen sammenheng.

Når man jobber med formidling av budskap er selvfølgelig metaforer også et arbeidsverktøy, så fremover kommer jeg til å presentere, og diskutere, en del metaforer med dette påskuddet i ryggen.

Les mer

Som beslutningstaker i en bedrift som har mange kunder i databasen sin, er det ikke bestandig så lett å sette seg inn i hvordan salgs- og markedsføringsstrategien overfor denne gjør seg gjeldende i praksis. La meg derfor ta et nærliggende eksempel, denne gangen fra bankbransjen.

Les mer