☰ Meny

En selger vil oppleve begrenset suksess hvis hun/han kun selger på «sin måte.» Poenget må være å i størst mulig grad selge på kundens måte.

Les mer

Jeg har byttet optiker.

Ikke så dramatisk, muligens, men for meg og andre som tenker som meg (vi er mange men vi roper ikke så høyt) betyr faktisk lojalitet noe. For min del bunnet min lojalitet til min forrige optiker i noe så enkelt som at jeg ved en synstest for et par år siden fikk følgende beskjed fra min optiker da han slo meg opp i sitt CRM: ”Jøss, du har vært kunde hos oss i snart 20 år!”.
Jeg fikk ingen rabatt og jeg fikk ingen ekstra kundefordeler. Jeg fikk bittelitt anerkjennelse for at jeg har vært flink med å være lojal mot optikeren min. Det førte i hvert fall til at jeg på det tidspunktet bestemte meg for at jeg skulle unngå billigkjeden(e) og alskens lokketilbud fra konkurrerende virksomheter og se hvor langt dette lojalitetstoget ville føre meg.

Les mer

Når man blir oppringt av en telefonselger forventer man i det minste én ting: Selgeren vil forsøke å selge deg noe. Vi, som har telefonsalg som yrke, tar som regel imot salgstelefoner med åpne armer og ører. Lite er så flott som en god selger. En som er hyggelig, en som stiller de riktige spørsmålene og som hører på deg og tilpasser seg forholdene. En selger som representerer produktet han selger på en fremragende måte.

Les mer

For en tid tilbake gikk undertegnede på en gigantisk smell. Min daværende arbeidsgiver var uten daglig leder, og jeg måtte som salgssjef prøve å håndtere et budsjett jeg verken hadde eierskap til eller kjente driverne bak, et høyt konfliktnivå i arbeidsmiljøet og et stadig mer negativt økonomisk resultat.

Les mer

Kremt. Det er ikke lett å gjennomføre alle disse stegene, men mange har lyktes. Og ta det med ro, hvis du bare får til halvparten er du likevel godt på vei til å bli en skikkelig elendig aktør i en allerede frynsete bransje.

Les mer