☰ Meny

Jeg skal være ærlig og si at jeg rett og slett synes det er rasende festlig med metaforer. Hver metafor har sine begrensninger og muligheter, og alle lar seg bruke i en eller annen sammenheng.

Når man jobber med formidling av budskap er selvfølgelig metaforer også et arbeidsverktøy, så fremover kommer jeg til å presentere, og diskutere, en del metaforer med dette påskuddet i ryggen.

Les mer

Som beslutningstaker i en bedrift som har mange kunder i databasen sin, er det ikke bestandig så lett å sette seg inn i hvordan salgs- og markedsføringsstrategien overfor denne gjør seg gjeldende i praksis. La meg derfor ta et nærliggende eksempel, denne gangen fra bankbransjen.

Les mer

Motivasjon er en forunderlig ting, og et område alle har befatning med på ett eller annet tidspunkt. Nå på nyåret handler det for eksempel mye om forsetter; hva skal du slutte med, hva skal du begynne med, hva skal du gjøre annerledes? Skal du ned i vekt, begynne å trene, slutte å røyke, begynne å kjøre buss, resirkulere, kompostere, bli flinkere til å rydde bort etter deg og bli en bedre venn, forelder eller kjæreste? Og hva er grunnen til at de aller fleste av disse prosjektene strander?

For å få til noe som helst i denne verden, må man være motivert. De aller fleste har på ett eller annet tidspunkt avbrutt et prosjekt fordi man ikke lenger ser nytten av det, eller at arbeidet som må legges ned virker større enn gevinsten man oppnår ved å fullføre. Og her ligger kjernen: hvor bevisst er man på hvordan man motiveres til ulike formål?

Les mer