☰ Meny

Et godt tilbud unna

1. februar 2010 av Magnus

Som beslutningstaker i en bedrift som har mange kunder i databasen sin, er det ikke bestandig så lett å sette seg inn i hvordan salgs- og markedsføringsstrategien overfor denne gjør seg gjeldende i praksis. La meg derfor ta et nærliggende eksempel, denne gangen fra bankbransjen.

I 2008 skiftet jeg bank, det vil si jeg opprettet et boliglån i en annen bank enn den jeg hadde fra før, og ble selvsagt rådet til å ha mine bruks- og sparekonti i den nye banken. Som tilrådet, så gjort, og min forrige bank mistet mine små, men likevel aktive, konti. Dette er en relativt vanlig prosess, og den har blitt gjort langt enklere de siste årene gjennom stadig økende bankshopping, lagt til rette for av myndigheter og bransje i fellesskap.

Og det er her det hele begynner å falle litt sammen for et salgshode. Min tidligere bank (hvis navn skal forbli unevnt) gjorde etter mine begreper en hel rekke tabber, og de har ikke løftet en finger for å rette på dem. I fleng:
– Ingen kontakt i forbindelse med flytting av konti til annen bank
o Her kunne man ha kommet på banen for å høre hva som gjorde at jeg forsvant som kunde, og med det riktige tilbudet avverget et tapt kundeforhold
– Ingen kontakt snart to år etter at jeg forsvant
o Jeg vet de har mine kundedata. De er bare tydelig uinteressert i å ha kontakt med meg.
– Ingen forsøk på å komme med priser, betingelser og tilbud ved oppmøte i skranken
o Jeg måtte møte opp personlig for å ta ut penger fra en konto som noen i vanvare hadde betalt penger inn på, og ordnet samtidig med å få slettet denne kontoen. Jeg sa til og med ”hvis du har gode betingelser, kan jeg jo vurdere å komme tilbake”, men ingen forsøk ble gjort.

Med andre ord klarte banken min å spille seg selv helt ut av banen, og det eneste jeg hadde trengt for å komme tilbake, var et tilbud. Litt interesse, litt forsøk på påvirkning, noen signaler om at jeg som kunde betød noe for dem.
Jeg er klar over at de fleste banker bruker mest energi på de kundene som står for de største pengene, men jeg regner vel også med at de tjener penger på oss privatkunder. Og i og med at det nå blir lettere og lettere å bytte bank, er jeg og en hel del andre kunder bare et godt tilbud unna.

Jeg venter i spenning. Ring meg.