☰ Meny

Ett år i Consort

23. oktober 2018 av Jan Erlend

Helene startet hos oss i slutten av 2017, og har jobbet på heltid frem til høsten 2018. Helene er en ryddig og positiv bergenser som startet i Consort uten kjempemye salgserfaring, og når hun nå forlater oss er hun blitt en garantist – både på salgsresultat, kvalitet og når det kommer til å ivareta oppdrag og oppdragsgivere på ypperlig vis. Før hun dro rakk vi såvidt å ta en kjapp prat om hennes år i Consort:

– Hei Helene! Hvordan havnet du i Consort, egentlig?

I juni 2017 startet jeg et lite designstudio som heter Nybø design. Det var en veldig spennende og krevende tid, og jeg savnet veldig å ha kolleger rundt meg. Jeg kjente Karoline fra før av, som på den tiden hadde jobbet en stund i Consort. Hun snakket veldig varmt om arbeidsmiljøet og det hun lærte om salgspsykologi og møtebooking. Dette var avgjørende faktorer for min del, spesielt at miljøet på arbeidsplassen var bra. Men det som kanskje var den viktigste grunnen til at jeg ville starte her, var at jeg følte det var ekstremt ubehagelig å ta jobbrelaterte telefoner på forrige arbeidsplass, og det ønsket jeg å kurere.

– Hva var arbeidserfaringen din før du startet hos oss?

Før jeg startet for meg selv, jobbet jeg som grafisk designer og markedsfører i Livid Jeans. Her jobbet jeg med å redesigne identiteten til merkevaren, produserte materiell til sosiale media, og så hadde jeg kundekontakt over nett og sosiale media. Før dette igjen hadde jeg deltidsjobber ved siden av studiene, på arbeidsplasser hvor jeg hadde mye kontakt med kunder som kom inn døren.

– Hva tenkte du om telefonarbeid i utgangspunktet?

Det jeg tenkte om telefonarbeid før jeg startet i Consort var at det var krevende, og at det var en bransje hvor det var vanskelig å komme gjennom til kundene. Dette er tanker jeg til dels fortsatt har om telefonarbeid, men jeg har snakket med veldig mange trivelige og imøtekommende mennesker i hele Norge.

– Husker du din første dag?

Ja, den husker jeg godt! Jeg hadde oppstart sammen med en til, noe som gjorde det veldig trygt. Det er jo mange som jobber i Consort, så å ha en til som var like ny som meg var supert! Det var en dag med mye informasjon fra driftssjef Holmen om persontyper og samtaleteknikker, etterfulgt av en koselig lunsj med kortspill og god stemning. Det var først på dag nummer to, etter medlytt med Ruben – en av de mer rutinerte konsulentene – at jeg hadde min første telefonsamtale. Den var veldig vanskelig å ta, men jeg fikk god hjelp fra de jeg jobbet sammen med. Når jeg tenker tilbake fikk jeg en veldig god start i Consort og jeg følte meg veldig velkommen helt fra starten av. Og når det er sagt, må jeg trekke frem salgsleder Marthe og det intervjuet hun hadde med meg – triveligere blir det ikke!

– Hva husker du best fra tiden i Consort; har du en kunde du husker spesielt godt, eller favorittprosjekt eller annet som har satt spor?

Jeg husker den første kampanjen som jeg virkelig trivdes med, og det var Radisson Blu Royal Garden hvor jeg skulle booke salgsmøter med bedrifter i Trondheim og omegn. Det var da jeg skjønte at møtebooking var min greie, og det jeg syntes var mest givende. Bjugn Sparebank er et av de nyere prosjektene jeg kommer til å huske ekstra godt, spesielt på grunn av to hyggelige damer som kom på besøk fra banken. De kjente alle kundene vi kontaktet, og det var veldig artig å ha dem på besøk. Ellers så har jeg mange gode minner med kolleger, som jeg kommer til å savne veldig!

– Hva tar du med deg videre?

Mye! Jeg er jo blitt kurert for det snevet av telefonskrekk jeg hadde, og det var ekstremt viktig for meg å bli trygg på. Jeg tar også med meg teknikker jeg har lært når det kommer til å ha gode samtaler med kunder for å finne god informasjon og ikke minst; å bygge relasjoner.

– Hva skal du nå?

Nå skal jeg starte i et IT-konsulentselskap som heter Bekk i Trondheim. Der skal jeg jobbe som grafisk designer, og lage nettbaserte løsninger for andre bedrifter. Det gleder jeg meg veldig til!

– Hvordan tror du det du har med deg fra Consort vil hjelpe deg i den nye jobben?

Jeg har blitt mye mer tryggere i kundemøter og jeg er blitt flinkere på å finne essensen i budskapet som skal kommuniseres ut til kunder, noe jeg vil trenge mye videre.

Så med det vil jeg takke så mye for meg, og for det dere har lært meg – og ønske dere lykke til fremover med nye spennende kunder og oppdrag! 🙂