☰ Meny

«Gode verktøy for salg»

19. september 2018 av Erlend

Les hva vår foredragsholder og driftssjef Jan Erlend Holmen har notert seg om første gjennomføring av Consort Class.


Å oversette vårt interne kompetanseprogram fra å være spesifikt tilpasset våre salgskonsulenter og det vi gjør, til å bli allmenngyldig og samtidig konkret er en av de største utfordringene jeg har tatt på meg.

Målet og hensikten med Consort Class var å gjennomføre en dag med salgs- og samtaleteknikk med fokus på møter og booking. Det skulle være enkelt å forstå, samtidig som det skulle engasjere bredt, fra rutinerte salgshoder til folk som ikke hadde for mye erfaring med dette faget.

I salen satt noen-og-seksti mennesker fra alle mulige bransjer; IT-utvikling, bygg og anlegg, utdanning, forsikring, vaskeri, bank, bemanning, profilering, bilverksteder, og enda noen til. Da må jeg stille de riktige spørsmålene. Hva har dere alle bruk for? Hva kan treffe noenlunde godt for alle i denne gjengen? Hva har dere lyst til å bli bedre på, eller i hvert fall mer bevisst på?

Dere har kunder, alle sammen. Dere ønsker å få bedre, og kanskje flere, kunder. Det betyr ofte at dere vil lande avtaler i en eller annen form. Bra, da har vi et godt utgangspunkt: de fleste gode avtaler starter med et godt møte. Heldigvis er vår adm. dir. en av byens aller beste møtebookere, dermed får Kristoffer ta gulvet og gnistre i ei time om møtebooking.

De fleste gode møter starter jo med en god samtale, som igjen starter med et godt spørsmål. Spørsmål fører kanskje til innvendinger, og da må vi takle dem. Og folk er jo forskjellige – og har behov for å høre forskjellige ting. Og en person kjøper noe når hun eller han får følelsen av å gjøre et godt valg, og når den som tilbyr en tjeneste er likandes. Og da handler det om å bli likt – og å effektivt formidle sitt salgsbudskap.

 

Som du skjønner er det mange bevegelige deler i denne prosessen. Et mantra internt hos oss dukker dermed opp; «jo mer komplisert du gjør det, jo vanskeligere blir det å forholde seg til». Altså er det enkle ofte det som gjelder. Consort Class ble delt inn i 5 ulike bolker;

  • Å matche kunden: ulike persontyper og hvordan møte dem
  • Påvirkningsmekanismer: hvilke «snarveier» tar vi når vi tar en beslutning?
  • Møtebooking: hvordan komme til riktig person, «anker» og samtalestyring
  • Selve møtet: hvordan kontrollere et møte, ulike closingteknikker
  • Samtaleteknikk: Gode spørsmål, ordvalg, innvendingshåndtering og positiv forsterkning

Det hele tok litt over 5 timer, og det er med glede og ikke så lite stolthet at jeg kan melde om veldig positive tilbakemeldinger. Vi sendte også ut et evalueringsskjema i etterkant, der hele Consort Class fikk en samlet rating på 4,44 av 5 mulige (eller 9 av 10 om du vil!). Noen konstruktive tilbakemeldinger fikk vi også – svaret på det evige «kan det bli bedre?» er som alltid et rungende JA!

Jeg takker så mye for deltakelsen i høst, og gleder meg til neste gang!

– Jan Erlend


Consort Class kommer tilbake rett over nyttår, nærmere bestemt 8. januar. Har du ønske om å delta, kanskje har flere av dine kolleger også nytte og glede av dette? Påmelding kan gjøres her!

Pris pr. deltaker: kr. 1990,-
Ved 2 eller flere deltakere: kr. 1590,- pr. deltaker

Consort Class

Påmelding til salgskurs
  • Fyll ut med navn på alle som skal delta.

Til slutt noen få av tilbakemeldingene vi fikk på evalueringen i etterkant:

«Tommel opp! Dyktige folk med god energi. Spesielt fint med kurset er at det gir flere konkrete tips som jeg kan ta i bruk med en gang.»

«Morsomt og engasjerende kurs!»

«Godt kurs, artige kursholdere.»

«Topp at det var så praktisk orientert. Gode verktøy for salg.»