Fusjon eller oppkjøp? Vi er der når det gjelder.

Bankbransjen er i endring.

Som Jan-Frode Janson i SpareBank 1 SMN sa allerede i 2023 – det er "amorøse tilstander" i markedet. Fusjoner og oppkjøp skjer hyppigere, og vi ser at Norge følger nå samme spor som Sverige, hvor det blir stadig færre banker - og de opererer under stadig strengere regulatoriske krav.

I denne virkeligheten oppstår det et krevende krysspress. Bankene havner i en spagat der de må håndtere både tilsynets krav og kundenes forventninger – samtidig. Og det skjer gjerne under et presset tidsskjema. Det er her Consort kommer inn.

Vi har vært med på de fleste store kundetransaksjonene de siste årene. Vår rolle er å stille med erfarne konsulenter som trår til der det trengs som mest – i kundedialog, manuelle prosesser og overgangsperioder. For selv i en digitalisert hverdag, er det fortsatt mange kritiske oppgaver som krever menneskelig innsats.

Fusjon eller oppkjøp er også en gyllen anledning til å snakke med kundene – ikke bare om endringer, men også for å skape trygghet og bygge videre relasjon. Her bidrar vi til å formidle budskap, gjennomgå produkter og sørge for at alt av KYC er på plass. Overføring av kundeforhold til nye systemer krever struktur, kontroll og ikke minst folk som vet hva de gjør.

Vi ser noen klare trender på hva som skaper gode og lange forhold mellom bank og kunde:

  • Økende krav til oppsøkende/proaktiv rådgivning – kunder forventer at banken tar kontakt før problemer oppstår

  • Ny finansavtalelov krever tydeligere og hyppigere kundedialog (veiledningsplikt, direkte kommunikasjon)

  • Økende digitalisering skaper "stille kunder" – personlig dialog styrker lojalitet

  • Kundene er mer aktive – sjekker og reforhandler rente selv. Oppsøkende kontakt beholder kunder

For å sikre kundetilfredshet, bør man være tidlig ute med å etablere kundeforholdet. Et utgangspunkt for et slikt startløp kan være som dette:

Consort har mulighet til å arbeide der oppdragsgiver ønsker – enten i våre egne systemer eller i oppdragsgivers systemer med opplæring.

Våre «best practice»-salgsløyper omfatter alt fra antall utring, oppfølging, til omfattende rapportering, noe som sikrer strukturert og dokumentert gjennomføring.

Om arbeidet utføres i Consort sine systemer gis live tilgang til vårt CRM.

Ta kontakt med oss for å høre mer!

Forrige
Forrige

Consort i ny drakt!

Neste
Neste

Vi jubler – og spiser kirsebær med de beste!